Вести

Одлазак сметлишта у Горњем граду у историју

Нова депонија на Доловачком путу је коначно прорадила, а стара у Горњем граду полако губи функцију. Период уходавања је неопходан да би се читав систем преоријентисао на одвожење отпада на нову депонију. Упоредо, законска је обавеза, мора почети и рекултивација простора старе депоније, која ће под пажњом Града и „Хигијене“ бити у следеће две деценије.Нова депонија је пре неколико дана прорадила. У ЈКП-у „Хигијена“ су задовољни темпом којим отпад путује ка локацији Доловачки пут. Јер, реч је о периоду уходавања. Отпад из града и Старчева односи се на нову депонију. За сада ради само једна смена, ово је период уходавања. Дневно ових дана, од 21. октобра, на тело депоније стиже 40-50 тона отпада, каже Милица Јовановић, директорка ЈКП-а „Хигијена“. Повремено као једна од неуралгичних тачака реализације овог пројекта спомињан је и недовољно широк приступни пут. Милица Јовановић наглашава да има помака у стварању услова за проширење пута. Та земља је проглашена земљом од општег интереса. Град је последњим ребалансом обезбедио новац за откуп тог земљишта. Очекујемо да се то реализује до краја године, после чега се почиње са пројектовањем и изградњом, објашњава Милица Јовановић. Стара депонија, у ствари сметлиште, на коју је деценијама одлаган отпад током периода уходавања нове, и даље ради. На стару депонију, или сметлиште, одвози се отпад нашим ауто-подизачима – контејнерима од пет кубика, јер неисплативо је да иду до нове депоније. Трећа лица и даље доносе отпад на стару депонију. Али, мислим да ће у наредних месец дана та прича бити завршена, јер трећа лица, наши партнери, морају да задовоље неке услове које закон налаже. Свима смо упутили допис и дали инструкције шта све треба да припреме да би отпад који се довози на нову депонију био праћен одговарајућом документацијом, каже Милица Јовановић. Наредних дана, најављује директорка „Хигијене“, почеће се са претоваром отпада на делу простора старе депоније у веће камионе, који ће отпад одвозити на нову депонију. Отпад из тих возила ће претоварати у велике ауто-смећаре. У току је поступак набавке великих роло контејнера и приколица, које ћемо качити на наша возила – стралисе, који су донација италијанске владе. То су велика возила и и биће економично њима возити велике количине отпада, наводи Милица Јовановић. „Хигијена“ на простору старе депоније у прикупљању секундарних сировина има и помоћ двадесетак људи који су тако себи обезбедили опстанак. Неки су забринути, а некима је лакнуло после понуде да се сарадња настави на новој депонији. Сели се депонија. Од ње живимо. Немамо чиме да идемо на Доловачки пут. Како да идемо тамо, не знамо. Ко има возило, ићи ће да ради. Ко нема, неће, каже Ненад Николић. Далеко је нова депонија. Јутрос смо имали састанак, обезбедили су нам превоз, јер немамо чиме да одемо. Сад ћемо тамо радити. Настављамо. Хвала им, каже Горан Раду. Законска обавеза Града и „Хигијене“ је да се затвори стара депонија, сметлиште, и да се рекултивише. Невоља је што ту постоје разноразна власништва и захтеви за власништвом, неки власници су у стечају, неки права покушавају да остваре реституцијом, па то рекултивацију може да успори. Имамо чак и потенцијалне донаторе који кажу да имају неке фондове, да урадимо шта можемо да новац буде усмерен ка рекултивацији депоније. Међутим, један од основних услова су решени имовинско-правни односи. Град мора да пожури са решавањем те проблематике, истиче Милица Јовановић. И када укупне количине отпада буду путовале ка Долову, „Хигијена“ ће и даље обезбеђивати простор старе депоније. Мањи део тог простора биће коришћен за претовар, а већи, тело депоније, где су сахрањена брда отпада, биће под контролом пре свега због опасности које вребају због гасова који настају труљењем. И тако ће бити наредних 20 година.