Вести

Панчево пример добре праксе увођења и реализације дуалног образовања

Данас је одржан састанак у организацији Министарства просвете и науке Републике Србије и Града Панчева у вези са актуелним планом уписа за школску 2021/2022. годину по систему дуалног образовања. Састанку су присуствовали представници министарства, локалне самоуправе и Регионалне привредне коморе и директори 11 школа из општина Алибунар, Вршац Ковин и Панчево, како би се унапредио план уписа за дуалне образовне профиле у складу са потребама привреде. Присутнима су се обратили др Габријела Грујић, помоћница министра за дуално образовање и васпитање и градоначелник Александар Стевановић, као и Ненад Дојчиновић, директор Машинске школе, која је прва увела дуално образовање у Панчеву, а међу првима у Србији.

 Градоначелник Панчева Александар Стевановић поздравио је присутне:

 Ми смо, као град, од усвајања закона о дуалном образовању и успостављања овог образовног система у нашој држави, препознали као врло битну ствар и у сарадњи са нашим средњим школама смо као локална самоуправа пионир у овом послу. Машинска школа је школске 2017/18. године у систему дуалног образовања са тада једним образовним профилом, да би данас у школској 2021. години имали три образовна профила која похађају наставу по систему дуалног образовања и то је неких 148 ученика који наставу похађају по дуалном систему. То је чињеница на коју смо као град поносни, јер град у овом поступку успостављања дуалног образовања јесте спона између привреде и образовања. Ми смо као локална самоуправа кроз Привредни савет града Панчева, који функционише у граду веома успешно дуги низ година уназад, препознали ово као нешто што је битно за целокупну нашу заједницу и то је био разлог због ког смо приступили као пионири у овај посао. Данас имамо тренутно 19 или 20 привредних субјеката који послују на територији нашег града, који су заинтересовани за кадар који ће сутра бити продукт дуалног образовања и веома смо поносни на ту чињеницу зато што су то све наше локалне, панчевачке фирме и дефинитивно је то нама као граду још један показатељ да је наша привреда данас поново на здравим ногама и да је Панчево поново индустријски центар. Поред јужне индустријске зоне која функционише, данас имамо и северну индустријску зону у којој су два светска гиганта као што су ZF и Brose који су веома заинтересовани за овај вид образовања и за овакав начин селекције кадра. Машинска школа је образовна установа која је озбиљан партнер великим привредним субјектима у нашем граду и наша жеља је да и друге средње школе своје образовне профиле прилагођавају потребама привреде у граду и то је једини начин на који ћемо задржати младе у нашем граду, односно спречити њихов одлив и одлазак из града, али и из државе, јер ћемо на тај начин обезбедити адекватна радна места за адекватан кадар у Панчеву. Град Панчево ће бити партнер и Министарству и привреди на прављењу што бољег пословног амбијента, јер то је нешто што ми као град дугујемо нашој деци да сутра оставимо, да будућност буде онаква каква треба да буде.

 Др Габријела Грујић, помоћница министра за дуално образовање и васпитање захвалила се градоначелнику Панчева на добродошлици:

 Велико ми је задовољство да имам прилику да разговарам са свим директорима у граду Панчеву који су на добром путу да свим школама из Јужнобанатаског региона, како из Панчева, тако из Алибунара, Беле Цркве, Ковина, Вршца, да имају прилику да буду учесници у дуалном образовању. Панчево постаје снажан индустријски центар. Оно што морамо да освестимо у ствари, оно што већ четири године паралелно радимо, то је увођење једне платформе која отвара врата свих тих компанија. Компаније када бирају одређени регион, као што бирају Србију, као што су одабрали Панчево за партнера, свакако су превасходно размишљали о квалитетним кадровима. Дуални модел образовања снажно напредује управо због тога што су све компаније отвориле своја врата, што су младим људима заправо омогућиле да кроз процес учења кроз рад стекну и оне вештине које у другом амбијенту, као што је образовни систем не би могли да стекну. Млади кроз овај модел реализације наставе учествују у једној иновативној и инспиративној средини компанија и на неки начин вуку тај привредни развој, што значи да сви млади људи који ће се у наредном периоду или који се већ образују по дуалном моделу, да ће они представљати изазов за све компаније, како домаће, тако иностране компаније које ће пословати у овом читавом региону, а превасходно Панчеву, заправо бити они млади људи који ће чинити привреду овог града одрживом, али и иновативном. Министарство просвете се потрудило да од ове године усвоји и стандарде за акредитацију за високо образовање, што је нови изазов за министарство и све наше инжењере, зато што ће по први пут моћи у Републици Србији у складу са законом да се школују и на факултетима, да све компаније рачунају не само на кадар из средњег стручног образовања, већ и на кадар инжењера који су такође важни. Оно што је значајно за овај град јесте подршка Владе Републике Србије да ћемо у наредној години и наредном периоду основати тренинг центар при систему образовања, при Машинској школи која је заиста била активан партнер од самог увођења дуалног образовања са три актуелна профила: техничар мехатронике, оператер машинске обраде, бравар заваривач и наравно да ће се трудити да у наредном периоду имају што више профила у складу са потребама развоја овог града.

 Ненад Дојчиновић, директор Машинске школе „Панчево“, је нагласио да настављају интензиван рад по питању унапређења дуалног образовања:

 Тренинг центар који је, да кажемо, договорен приликом посете премијерке Брнабић 15. децембра 2019. године ће значити доста не само Машинској школи, него комплетним привредним субјектима у нашем граду и Јужном Банату, могу да додам и Београду и Смедереву. На тај начин ми ћемо школовати квалитетан кадар, али ћемо отворити могућност и преквалификације, доквалификације и специјализације наших суграђана и осталих који имају потребу да се додатно едукују и на тај начин омогуће себи адекватан посао. Ми смо једни од пионира у дуалном образовању, интензивно радимо и повећавамо број компанија које су заинтересоване да уђу у процес дуалног образовања. Ми смо за школску 2021/22. годину планом уписа за наредну годину предвидели 19 компанија и четири одељења по дуалном моделу. Значи повећава се број одељења у односу на претходну школску годину. Водимо интензивне разговоре и са малим средњим предузећима. Током целе године имамо и сарадњу и преко Привредне коморе Панчево и Привредне коморе Србије. Поред три образовна профила по дуалу у Машинској школи, враћамо механичара моторног возила по дуалу.

 Дуално образовање је модел реализације наставе у систему средњег стручног образовања и васпитања у коме се кроз теоријску наставу и вежбе у школи и учење кроз рад код послодавца, стичу, усавршавају, односно изграђују знања, вештине, способности и ставови у складу са стандардом квалификације и планом и програмом наставе и учења. Поред кључних знања која усвајају у школи, деца и кроз „учење кроз рад“ у оквиру дуалног модела образовања стичу важне компетенције којe их припремају за будућност и лични развој, а самим тим и обављање жељеног посла. На тај начин, уз образоване кадрове привреда у нашем округу остварује бенефит јер добија већ формираног младог човека који је упознат са радним процесима. Дуално образовање, као модел реализације процеса учења на два места, важан је услов за достизање квалитета како у погледу стицања знања, тако и вештина. Локална самоуправа има важну улогу када је реч о дуалном моделу образовања јер она представља спону образовања са привредом. Јединице локалне самоуправе су најбоље упознате са потребама привреде свог округа, а у складу са развојним плановима. Из тог разлога, препозната је важна уога представника локалне самоуправе у креирању плана уписа у средње школе, заједно са министарством надлежним за образовање, Привредном комором Србије и директорима школа.